Voucher bij annulering door corona

Update 08-07-2020

Voor de meeste recreatiebedrijven geldt dat zij inmiddels gelukkig weer gewoon (zij het met enige beperkingen) hun diensten kunnen leveren en hun overeenkomsten kunnen nakomen. Voor een beperkt aantal bedrijven ligt dat echter nog anders. Zij zijn ten gevolge van de beperkingen in de noodverordeningen nog steeds niet in staat om hun afspraken met hun klanten na te komen. Voor die gevallen is de Voucherregeling van HISWA-RECRON verlengd en (iets) aangepast. De voorwaarden zijn te vinden in de kennisbank van HISWA-RECRON (voor leden).

 

09-04-2020

In vervolg op de lobby door HISWA-RECRON, heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) randvoorwaarden opgesteld voor het uitgeven van vouchers aan consumenten die hun boeking vanwege het coronavirus wensen te annuleren en al een aanbetaling hebben gedaan.

U kunt in dat geval uw klanten vragen om – in plaats van restitutie – een voucher te accepteren ter waarde van het reeds aanbetaalde bedrag.

Op de website van Natuurkampeerterreinen en Trekkershutten alsmede via social media zullen wij natuurkampeerders en andere gasten vriendelijk oproepen om uw voucher te accepteren. Tenslotte is hiermee in veel gevallen de continuïteit van het bedrijf gemoeid. Wij zien de voucher als goed alternatief om er samen uit te komen.

Hoe geeft u een voucher uit?

Bent u lid van HISWA-RECRON?

Dan kunt u gebruik maken van de voucherregeling die exclusief voor leden van HISWA-RECRON is opgesteld. Alle informatie vindt u hier. Bij de downloads kunt u alvast de voorwaarden en een voorbeeld voucher inzien.

Bent u geen lid van HISWA-RECRON?

  1. Controleer uw voorwaarden; bent u bij annulering verplicht tot (volledige dan wel gedeeltelijke) restitutie van de reeds betaalde som? Dit zal bijna altijd het geval zijn. Ook als u geen voorwaarden ter beschikking hebt gesteld.
  2. U kunt dan proberen of uw klant bij annulering akkoord gaat met een voucher ter waarde van het aanbetaalde bedrag. De voorwaarden waaraan de voucher moet voldoen, vindt u op de website van de Autoriteit Consument & Markt.
  3. Let op: mocht uw klant niet akkoord gaan met uw voorstel om een voucher af te geven, houd er dan rekening mee dat hij wettelijk gezien in zijn recht staat.
  4. Houd er ook rekening mee dat u de consument alsnog restitutie moet verlenen wanneer hij/zij binnen de termijn geen gebruik maakt van de voucher. Spreek daarom een voldoende lange termijn af, b.v. 12 maanden of t/m het seizoen 2021.
  5. Pas uw algemene voorwaarden (tijdelijk) aan met een artikel over het coronavirus. U kunt voor alle nieuwe boekingen bijvoorbeeld afspreken dat ze (tot een aantal weken voor de afgesproken verblijfsdatum) kosteloos naar een andere periode omgezet kunnen worden, en/of dat u een voucher verstrekt in het geval de consument het verblijf vanwege het coronavirus annuleert. Zo verlaagt u ook de drempel om bij u een verblijf te boeken.

Deel dit bericht

Contactgegevens

Stichting De Groene Koepel, te gast in de natuur
Postbus 413
3430 AK Nieuwegein

Tel. +31 (0)30-6033701

info@degroenekoepel.nl

Volg ons op Twitter

Volg ons op LinkedIn